Data BENL 728x90

 
 

Aanleg knooppunt Schansakker op R4 in Oostakker

Op 5 mei 2014 startte de tweede fase van de aanleg van het nieuwe op- en afrittencomplex "Schansakker" op de R4 in Oostakker. In 2012 werd al een nieuwe op- en afrit aangelegd in de richting van de Kennedylaan. Het Agentschap Wegen en Verkeer voorziet het nieuwe complex nog met twee bruggen over de R4 en een op- en afrit van de R4 richting Destelbergen. Tegen de zomer van 2015 moeten de werken afgerond zijn.

 

Wat wordt er precies aangelegd?

Op de R4 in Oostakker wordt een nieuw op- en afrittencomplex aangelegd naar industriezone Schansakker I. De eerste fase, waarin de op- en afrit richting Kennedylaan werd aangelegd, is afgewerkt. In de tweede fase wordt het complex vervolledigd met:

  • de bouw van 2 nieuwe bruggen (één in elke richting) over de R4
  • de aanleg van een nieuwe op - en afrit van en naar de R4 richting Destelbergen

Oostakker werken R4 Schansakker

In dit project gaat veel aandacht naar geluidswerende maatregelen:

  • Ten noorden van de R4 komt een geluidsscherm langs de Eksaardserijweg tussen de ovonde en de nieuwe brug
  • Ten zuiden van de R4 wordt een geluidsscherm gebouwd langs de nieuwe oprit
  • Er worden betonnen schermen geplaatst met aan de kant van de bewoning een gaas tegen, zodat begroeiing langs het geluidsscherm mogelijk is.
  • De gronddam die in de eerste fase van het project is aangelegd, blijft. Enkel waar straks een geluidsscherm komt, wordt de gronddam weggenomen.

Oostakker R4 werken Schansakker

Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om ook de bestaande brug over de R4 aan de Eksaardserijweg te saneren. Zowel de boven- als de onderbouw wordt aangepakt.

Waarom een nieuwe knooppunt?

Het nieuwe complex is een grote verbetering voor de bereikbaarheid van de industriezone Schansakker I. De komst van het nieuwe op- en afrittencomplex is de eerste stap naar een scheiding van het economische verkeer met bestemming Schansakker I en het lokale verkeer. De scheiding van het economisch verkeer en het lokale verkeer kan echter pas na de aanleg van de parellelweg gebeuren.

Door de aanleg van het nieuwe complex zullen de woonstraten ten noorden van de R4 (Smalleheerweg en Drieselstraat) en ten zuiden van de R4 (oa Groenstraat) ontlast worden en de leefbaarheid in deze wijken verhoogd worden.

Nadat het complex is afgewerkt, zijn nog 3 extra maatregelen nodig om het sluipverkeer uit de woonstraten te bannen:

  • De aanleg van de parallelweg op het terrein van het Industriepark
  • De brug over R4 aan de Smalleheerweg zal enkel toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers (auto's zullen deze brug niet langer kunnen gebruiken)
  • De afrit van de R4 naar de Groenstraat zal dichtgaan

Minderhindermaatregelen

We willen zo min mogelijk hinder op de R4:

  • Het afsluiten van de R4 is beperkt tot een aantal nachten
  • Gedurende de werken zullen er steeds 2 versmalde rijstroken zijn in elke richting. Enkel voor het saneren van de brug zal er één week slechts één rijstrook in elke richting zijn.

Ook voor omwonenden wordt de hinder zoveel mogelijk beperkt:

  • Het werfverkeer gaat zo veel mogelijk via de R4 Er wordt zo goed als nooit 's nachts gewerkt.
  • Tijdens de sanering van de brug aan de Eksaardserijweg zullen fietsers en voetgangers steeds de R4 over kunnen.

Voorbereidende werken

Nutswerken

Van april tot eind mei werkt Eandis, samen met Belgacom, aan een gestuurde boring voor een gasleiding onder de R4. Na de boring moet de nieuwe leiding nog afgewerkt worden. De werken zullen ongeveer 6 weken duren en verlopen zonder noemenswaardige hinder voor de omwonenden. Eandis zal de nodige veiligheidsmaatregelen nemen zodat het verkeer in de Sint-Jozefstraat (campus Edugo) veilig kan verlopen.

Archeologisch onderzoek

Begin november vond een archeologische prospectie plaats. In het zuiden van het terrein werden sporen aangetroffen van oa. een plattegrond, kuilen en een depressie. Daar is ook handgevormd aardewerk aangetroffen. Het is voorlopig niet duidelijk of de sporen uit de romeinse periode of uit de volle middeleeuwen dateren. Door deze vondsten is een archeologische onderzoek in een zone van 4500m² in de vorm van een opgraving noodzakelijk.

Fasering werken

5 mei tot juni 2014: voorbereidende werken en grondwerken

  • R4 op twee versmalde rijstroken in de richting Destelbergen
  • Tijdelijke verbindingen van Eksaardserijweg en werfzone. Aan de verbinding met de ovonde komt een slagboom om sluipverkeer te vermijden.

juni 2014 tot mei 2015: bouw bruggen, aanleg op- en afrit, renovatie onderzijde brug Eksaardserijweg

  • R4 op twee versmalde rijstroken (in beide richtingen)
  • Tijdelijk afsluiten van de bestaande oprit Schansakker (richting Zeehaven Gent)

maart- april 2015 (45 dagen): renovatie bovenbouw brug Eksaarserijweg

  • R4 op twee versmalde rijstroken
  • Brug volledig afgesloten voor verkeer
  • Fietsers en voetgangers over nieuwe brug
  • Auto's volgen een omleiding via Drieselstraat, N70 en Krijtekerkweg

april 2015: renovatie centrale deel van onderzijde brug Eksaardserijweg

  • R4 één week over 2x2 versmalde rijstroken, nadien één week over 1x1 rijstroken

Voorjaar 2015: plaatsen geluidsschermen

  • Meteen na de aanleg van de nieuwe op- en afrit volgt de plaatsing van de geluidsschermen

Contact

Buurtbewoners met vragen kunnen bellen of mailen naar Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen:

  • 09 276 26 00
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bron: Wegen & Verkeer

 

 

Back to School 2017

 
 
x

Fan van Oostakker?

Bljif op de hoogte van het laatste nieuws in Oostakker via onze nieuwsbrief.

We sturen geen spam.